Cardio of kracht?

Een pittige krachttraining? Of jezelf in het zweet werken tijdens een energieke cardiosessie? Of een combinatie van beide?
Ontdek welke trainingsvorm bij jou past.

Eigenlijk hangt alles af van het doel dat je voor ogen hebt. Wie een betere conditie wil opbouwen zonder veel spiermassa te ontwikkelen, kiest het best voor cardio. Tijdens de intensieve oefeningen verhoogt je hartslag, waardoor je uithoudingsvermogen verbetert. Bovendien zijn cardiotrainingen de ideale manier om het cijfer op de weegschaal te verkleinen.

Om extra spierkracht en spiermassa op te bouwen, geeft krachtraining het gewenste resultaat. Veel mensen denken dat krachtoefeningen altijd onmiddellijk een enorme toename van de spiermassa teweegbrengen. We stellen je gerust: een bodybuilder word je niet in een-twee-drie. Alleen een strikt voedingspatroon en zware trainingen werken zo’n extreme spiergroei in de hand. De meeste sporters met een krachtschema willen er strakker en gespierder uitzien.

Meer spiermassa, spierkracht én een betere conditie krijgen? Of spiermassa opbouwen zonder vet aan te komen? Of afvallen met zoveel mogelijk spierbehoud? Dan is een combinatie van cardio en krachttraining jouw perfect match. Daarbij geldt één gouden regel: Eerst kracht, daarna cardio. Tijdens een krachttraining spreekt je lichaam namelijk opgeslagen energievoorraden aan. Als je daarna aan een cardiosessie begint, zullen die reserves zo goed als opgebruikt zijn. Daardoor ga je meteen vet verbranden. Als je de volgorde omdraait, is een deel van je energievoorraad echter al opgebruikt voor je aan de krachtoefeningen begint.

Dus: Sport slim! Kies de juiste trainingsvorm om jouw unieke doel te bereiken. Onze Life Style Fitnesscoaches helpen je graag bij het uitkiezen en opstellen van een gepersonaliseerd trainings- en voedingsschema. Determine your goals and start today! 
Succes!