Hoe staat het met jouw summerbody? 

Nog wat meer werk aan de winkel? Een ding is zeker: bij Life Style Fitness ben je aan het juiste adres om strak aan de rand van het zwembad te kunnen gaan liggen. Dankzij een op maat gemaakte begeleiding, aangepast aan jouw lichaam, ben je klaar voor het bikiniseizoen.
Maar hoe geraak je zover? Indien je tijdens het trainen ook nog eens rekening houdt met deze 10 fitnessgeboden, komt het zeker goed.

 

  1. Opwarmen

Je hebt het waarschijnlijk nog maar een miljoen keer gehoord, maar het is echt -oh zo-belangrijk. Begin nooit halsoverkop aan een intensieve training zonder eerst je spieren op te warmen. Een goede opwarming verbetert niet alleen je fysieke prestaties, het vermindert ook de kans op letsels en blessures. Let er wel op dat je je opwarming niet te intensief en niet te lang maakt. Een tiental minuutjes volstaan om opgewarmd aan je workout te beginnen.

 

  1. Opbouwen

Een belangrijke raad: overdrijf niet! Ga niet ineens uren aan een stuk trainen met loodzware gewichten. Een conditie moet je opbouwen. Probeer elke keer een beetje langer te sporten en elke keer met een beetje meer gewicht te trainen. Luister naar je lichaam en bouw je schema langzaam op. Op je eigen tempo kom je er wel!

 

  1. Geduld

Verwacht geen wonderen na 1 sportsessie. Zoals je hierboven al kon lezen, vereist het opbouwen van een goede conditie tijd en dus ook het nodige geduld. Laat je niet ontmoedigen als de resultaten van je sportoefeningen niet meteen zichtbaar zijn. Spieren opbouwen vraagt soms jarenlange training. Zelfs de grootste atleten hebben geduldig op hun eerste spieren moeten wachten. Hou vol, luister naar de raad van je fitnesscoach en wees geduldig. Dan komt het resultaat vanzelf.

 

  1. Gezonde voeding

Snel resultaten zien? Dan is sporten zeker een stap in de goede richting. Daarnaast zal je ook op je voeding moeten letten. De combinatie van sporten en gezonde voeding is dé succesformule voor een gezond en strak lichaam.

 

  1. Water drinken

Drink voldoende water voor, tijdens en na het sporten om uitdroging te voorkomen. Beperk de consumptie van andere sportdranken. Vaak bevatten deze behoorlijk veel calorieën. Niet ideaal dus wanneer je enkele kilo’s wilt kwijtspelen. Onthoud goed: eerst water, de rest komt later.

 

  1. Goede sportschoenen/sportkledij

Mens sana, in corpore sano. Ofwel: een gezonde geest in een gezond lichaam. Stap numero uno is jezelf goed voelen in je vel. Dat begint al bij het uitkiezen van je sportoutfit. Draag tijdens het sporten kleren waarin jij je comfi voelt. Investeer ook in een paar kwalitatieve sportschoenen om de kans op blessures te verkleinen. Als dat geen excuus is om te gaan shoppen …

 

  1. Respect

Respect is hét woord dat in het fitnesscentrum centraal staat. Daarbij gaat het zowel om respect voor je lichaam, respect voor de medesporter, respect voor de fitnesscoach als respect voor het materiaal. Respect is het allerbelangrijkste aspect van een ware sportersmentaliteit.

 

  1. Voldoende rusten

Ga niet elke dag uren op de loopband staan zwoegen. In het proces naar een gezonder en slanker lichaam is het noodzakelijk om jezelf voldoende rust te gunnen. Rust zorgt namelijk voor een beter herstel na een zware inspanning, wat tot betere sportprestaties leidt. Idealiter sport je om de dag. Zo heeft je lichaam telkens 24 uur de tijd om van een training te bekomen.

 

  1. Motivatie

“Wie schoon wil zijn, moet leiden”, hebben we onze oma allemaal wel eens horen zeggen. Dat geldt ook voor een sportief lichaam. Sporten is afzien en grenzen verleggen. Elke sportsessie opnieuw. Daarom vereist sporten motivatie. Alleen als je het écht helemaal zelf wil, zal het lukken. Volharding is de boodschap! En vergeet niet dat onze coaches steeds voor je klaarstaan.

 

  1. Stretchen

Eindig elke training met enkele stretchoefeningen. Je wordt er leniger van en voorkomt spierpijn en blessures. Tijdens het stretchen ontspannen je spieren opnieuw na de intensieve sportsessie, waardoor je prestaties de volgende training alleen maar zullen verbeteren.

 

Elk begin is moeilijk. Die strakke body komt er jammer genoeg niet door in de zetel te blijven zitten. Met behulp van bovenstaande tips, de vereiste volharding en een op maat gemaakt trainingsschema kom jij stapje voor stapje dichter bij je doel. Good luck!