Koolhydraten : vriend of vijand?

Vandaag beantwoorden we weer een veelgestelde vraag: “Mag ik koolhydraten eten als ik wil afvallen?”

Het antwoord is eenvoudig:

Het klopt dat als je wilt afvallen je de inname van chips, koekjes, snoep en andere koolhydraten tot een absoluut minimum moet beperken. Maar omdat je dan misschien denkt dat het compleet elimineren van alle koolhydraten de sleutel is tot jouw gewichtsverlies, hebben we vanuit Lifestyle Fitness een paar redenen voor je op een rijtje gezet waarom de inname van koolhydraten cruciaal is voor je gewichtsverlies.

  1. Je wordt humeurig. Te weinig koolhydraten eten is niet enkel slecht voor je lichaam, maar ook voor je gemoedstoestand. Diëten die nauwelijks koolhydraten bevatten, hebben een negatieve impact op je humeur. Koolhydraten voorzien je spieren van energie. Een stof die je nodig hebt tijdens het trainen. Als je niet genoeg koolhydraten consumeert, zul je je zwakker voelen en dat is niet bevorderlijk voor het behalen van je doel.2. Je metabolisme vertraagt.Je lichaam heeft een voldoende voorraad nodig voor de training om de vetverbranding zo lang mogelijk te laten doorgaan.
  2. Je hebt honger.
    Traag verterende koolhydraten, zoals havermout, hebben langer de tijd nodig om in je bloedbaan te komen. Hierdoor heb je minder snel honger. Zorg er ook voor dat je altijd koolhydraten en proteïnen eet na je workout om spierherstel te stimuleren.
    Een kleine maaltijd van proteïnen en koolhydraten eten 30 tot 60 minuten na de training is optimaal. Hoe weet je nu hoeveel koolhydraten je mag eten?
    Dit hangt af van de mate waarin je actief bent door de dag.Zo bereken je jouw maximum dagelijkse inname : 1. Ben je een beginner of zit je doorheen de dag veel stil? Neem dan 1 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht.
  3. Ben jij middelmatig fit? Neem dan 2 gram per kilo lichaamsgewicht.
  4. Beschrijf jij jezelf als erg actief doorheen de dag? Neem dan 3 gram per kilo lichaamsgewicht.Extra koolhydraten dienen 30 tot 60 minuten voor de fysieke activiteit geconsumeerd te worden.

Nu willen wij van jou horen!

Eet jij teveel koolhydraten? Probeer deze week je inname in lijn te brengen met de mate van
jouw dagelijkse fysieke activiteit en vertel ons hoe het gaat!

Laat het ons weten in de comments op Facebook!