Voor, tijdens en na de training? Wat eet en drink jij?

De ochtendsporter

In veel van onze fitnesscentra kan je al erg vroeg terecht! Ben jij een echte vroege vogel die graag zijn/haar training al achter de rug heeft alvorens aan de rest van de dag te beginnen? Dat kan! Maar wat eet en drink je dan?
De echte vroege vogels zullen misschien minder nood hebben aan een ontbijtje als ze dag ervoor voldoende gegeten hebben. Sporten op een lege maag stimuleert de vetverbranding en kan dus prima! Ben je toch opgestaan met een stevig hongertje, kies dan voor een kleine lichte maaltijd met snelle suikers die je meteen energie geven om jouw training te knallen! In praktijk zijn bananen, rijst- of maïswafels met honing of een stuk peperkoek een uitstekende bodem om te sporten. Vermijd vette voedingsmiddelen om buikklachten te voorkomen. Ook eten met veel eiwitten zoals zuivel is voor het sporten uit den boze, aangezien de vertering hiervan moeilijker verloopt met een gebrek aan energie tot gevolg.
Na je workout mag je jezelf natuurlijk verwennen met een lekker ontbijtje! Kies voor eten dat je suikers terug aanvult! Daarnaast is het ook belangrijk de nodige eiwitten naar binnen te werken om zo je spieren een flinke boost te geven. Yoghurt met fruit en wat zelfgemaakte granola, enkele volkoren boterhammen met kippenfilet of pindakaas of een lekkere (groente-)omelet zijn enkele gezonde toppers die je energievoorraden zo weer aanvullen om de rest van de dag gemakkelijk door te komen! Ook havermout met melk blijft echt krachtvoer! Weinig tijd? Een chocolademelk met pure chocolade en magere melk of een smoothie met vers fruit, yoghurt en eventueel een stevige portie groente vormen heerlijke alternatieven voor de snelle ontbijters onder ons.
Tijdens het sporten kan een flesje water om je vochtvoorraden aan te vullen natuurlijk niet ontbreken. Dat kan je trouwens ook steeds in onze centra in de automaten terugvinden! Train jij langer dan anderhalf uur? Vergeet dan niet je suikervoorraden elk half uur aan te vullen door druivensuiker, een extra banaan of zelfs gewoon wat winegums om zo je training optimaal af te ronden!

De onder-de-middagsporter

Misschien ben jij iemand die de hippe trend volgt om onder je middagpauze even je tijd nuttig te gebruiken voor een training? Dat kan bij lifestyle fitness perfect door onze wijdverspreide centra en de ruime openingsuren. Een frisse douche achteraf maakt je meer dan ooit alert voor het tweede deel van je werkdag! Begin zo een dag met een stevig ontbijt: pannenkoekjes van havermout, banaan en ei bijvoorbeeld. Een uurtje op voorhand kan je dan nog een stevig stuk fruit of enkele gedroogde dadels verorberen om vol energie je middagtraining te volmaken.
Na je workout kan je opnieuw kiezen voor veel eiwitten en gezonde vetten bij je lunch: een heerlijke salade met noten en zalm bijvoorbeeld. Of kies voor een broodje kip en avocado als je uit het vuistje eten moet. Eerder trek in iets warm? Een lekkere quinoasalade of een croque met magere kaas en ham met een toefje ketchup of mosterd is de ideale beloning voor je inspanning!

De avondsporter

Behoor jij pas vanaf de avond tot het rijk der levenden? Je bent niet alleen! Laat in de avond of zelfs ’s nachts sporten behoort zeker tot de mogelijkheden bij Lifestyle Fitness. Wat eet je dan voor zo een inspanning? Probeer twee à drie uur vooraf je avondmaal op te eten. Je kan kiezen voor een volkorenpasta met zelfgemaakte tomatensaus of misschien een lekkere huisgemaakte pizza met veel groente en niet te veel kaas. Even zoeken wat voor jouw lichaam het beste past! Achteraf moeten ook de avondsporters natuurlijk hun suikervoorraden en eiwitten aanvullen! Dat kan je door enkele druiven met kaas te snoepen, wat bevroren stukjes banaan met magere verse kaas te blenden tot een ijsje of eenvoudigweg met yoghurt met een paar scheppen muesli. Genieten maar!

Extra tip: zet steeds je postworkout maaltijd al klaar zodat je in je euforie na de inspanning niet meteen naar ongezonde snacks grijpt! Je volgende training zal eens zo goed gaan! Samen gaan we voor gezondheid en vooruitgang: geef jouw lichaam ook vandaag de brandstof die het verdient!