Verzadigd voelen door caloriearm voedsel?

Guido Camps legt het uit:

Het gevoel dat je vol zit, betekent lang niet altijd dat je maag daadwerkelijk is gevuld. Dat blijkt uit onderzoek van voedingsdeskundige Guido Camps, die aan de Universiteit van Wageningen promoveerde op het verschil tussen vol voelen en vol zitten. En die vorig jaar tweede werd bij Heel Holland Bakt.

‘Als de proefpersonen een dikke shake dronken, die met minder calorieën, voelden ze zich veel voller, en ook veel eerder en langer. Sommigen voelden zich zelfs misselijk. Ondertussen zagen we op de MRI dat hun maag eigenlijk al heel leeg was. Hoe minder calorieën iets bevat, hoe sneller de maag het immers laat doorlopen. We zagen het tegenovergestelde bij de dunne shakes met meer calorieën. Die bleven langer in de maag zitten, maar die proefpersonen gaven snel aan weer wat te kunnen eten.

‘Maaglediging heeft dus niets te maken met hoe dik een substantie bijvoorbeeld is, maar met de hoeveelheid calorieën die erin zitten. Subjectieve gevoelens, zoals hoe vol je je voelt, zijn juist niet afhankelijk van calorieën. Dat vermoedden we al, maar is nu voor het eerst duidelijk met MRI aangetoond.’

Hoe kan je in de praktijk op een betere manier eten?

‘Je kan kijken hoe je je gevoel zo kan beïnvloeden dat je je verzadigd voelt door voedsel dat niet veel calorieën bevat. Dingen die meer tijd en moeite kosten om te eten, werken vaak verzadigender.

‘Dat verschil zie je tussen stukken fruit eten en een fruitsapje drinken. Het kost meer moeite om de hoeveelheid fruit in dat sapje als stukken te eten, dan om dat sapje te drinken. Van die stukken heb je sneller genoeg, terwijl ze evenveel calorieën bevatten als het sapje.

‘Geschrapte worteltjes zijn een snacktip. Die houden je lang bezig, zorgen voor veel gedoe met kauwen en slikken. Ze bevatten weinig calorieën, maar je zit er snel vol van.’

Starten met fitness – zou dat iets voor jou zijn? Doe snel de fitness-check en kom het direct te weten!

Foto: MAX/Roland J. Reinders