Word zo fit als jouw favoriete WK-speler!

Een gespierde torso, een sixpack, sterke kuiten, een strak lichaam. De spelers van de Rode Duivels got it all. Maar hun afgetrainde lijf hebben ze heus niet alleen gekregen door tegen een bal te trappen. De voetballers van ons nationale elftal moeten net als jou keihard werken om hun lichaam in shapete houden. Wist je dat ze bijna net zo vaak in de fitness als op het voetbalveld te vinden zijn?

 

Voetbal is een van de meest populaire sporten ter wereld. En ook een van de gezondste. Voetballen verbetert namelijk de conditie en verstevigt de spieren. Steeds meer voetballers merken echter dat er naast de gewone voetbaltrainingen ook krachtoefeningen nodig zijn om hun prestaties op het veld te optimaliseren. De combinatie van voetbal én fitness doet wonderen voor hun uithoudingsvermogen, kracht, snelheid en behendigheid. Hoe fitter de voetballer, hoe kleiner de kans op blessures.

 

Aangezien voetbal vooral een beensport is, wordt er tijdens de krachttraining meestal op de armspieren gefocust. Maar ook de nek-, rug-, borst- en buikspieren worden in de fitness onder handen genomen. Deze extra spierkracht verkleint de kans op blessures en versnelt de stofwisseling. Daarnaast geven de krachttrainingen voetballers meer energie en zorgen ze voor een beter herstel na elke training en wedstrijd.

Een goede conditie en het nodige uithoudingsvermogen zijn twee onmiskenbare eigenschappen, waarover elke voetballer moet beschikken om elke keer opnieuw een wedstrijd van 90 minuten succesvol uit te spelen. Daarom wisselen de meeste voetballers hun krachtschema af met cardio-oefeningen. Omdat ze tijdens een voetbaltraining al veel joggen en lopen, wordt er in de fitness vaak voor intervaltrainingen gekozen. Van voetballers wordt namelijk verwacht dat ze tijdens een match de hele tijd in beweging zijn en snelle sprintjes kunnen trekken wanneer nodig. Dankzij intervaltrainingen zal hun (reactie)snelheid nog verbeteren, waardoor ze sneller dan ooit worden.

Voetballers zijn niet de enige. Bijna alle sporters en atleten brengen na hun trainingen heel wat tijd in de fitness door. Zelfs de beste topsporters ter wereld ontsnappen niet aan hun squads, lunges en sit ups. Denk daar maar aan de volgende keer dat je aan het afzien bent. Extra motivatie verzekerd!